Därför har vi i dagarna lanserat en ny kampanj, med fokus på jul- och nyårsmat. Vi kallar den Ät för Sverige. Den är en naturlig förlängning på den mycket framgångsrika kampanj från i somras, som hade fokus på livsmedelsberedskap.
Kampanjen Ät för Sverige har tagits fram för att hylla årets olika mathögtider, som julen, nyår, sommaren, påsken, hemmamyset och annat. Kampanjen ska visa att du får äta vad du vill, hur mycket du vill, när du vill – så länge du väljer svensk mat. Ledorden är njut av maten och hylla matglädjen, och därför är fokus på att filmerna och bilderna ska vara lekfulla, ungdomliga, glada och njutningsfulla.
Under stora mathögtider är det viktigt att påminna konsumenterna varifrån allt det goda vi äter faktiskt kommer ifrån. Det är från svenska jordar, gårdar och skogar och vi vet att Sveriges bönder har ett väldigt högt förtroende ute hos allmänheten. Vi vill därför fortsätta att påminna om våra medlemmars samhällsviktiga jobb och funktion, och det gör vi bland annat via kampanjer som Ät för Sverige. Vi vill också att alla medlemmar ska känna en stolthet i att få se sina produkter i kampanjer som når ut i var hem, i kampanjer som det snackas om. Det stärker yrkesstoltheten hos bönderna, och det gynnar den svenska livsmedelsproduktionen i förlängningen.
Under kommande veckor fokuserar kampanjen på jul och nyår, men materialet som produceras görs med tanken att vi kan knyta an till olika mathögtider under året. Vi har påsken, sommaren, soffmyset och mycket annat att se fram emot! Kampanjen kommer enbart att gå i sociala medier, och målgruppen börjar vid 30 år och stiger upp mot 50.
Så med det sagt, håll utkik på Facebook och Instagram nu i juletid.
God jul, och gott nytt år!
Kika in mer här!