Hoppa till innehållet

Investeringar i landsbygdens vägar bygger Sveriges framtid

När Trafikverket nu presenterar sin nationella plan för transportinfrastrukturen för perioden 2026–2037 välkomnar LRF att landsbygdens behov äntligen får ett större fokus. LRF kommer nu driva på för att förslagen i planen omsätts i konkreta investeringar.

Tisdag 30 september presenterade Trafikverket sitt förslag till nationell plan för transportinfrastrukturen 2026–2037, ett dokument som sätter riktningen för Sveriges investeringar i vägar, järnvägar och annan transportinfrastruktur under de kommande tolv åren. För oss på LRF är det glädjande att se att landsbygdens behov äntligen får större utrymme. Utöver att exempelvis mjölk, mjöl, timmer och biodrivmedel måste kunna nå konsumenterna är satsningar på infrastrukturen en viktig del i arbetet med ökad beredskap och självförsörjning av livsmedel, biomassa och energi.

Under lång tid har det eftersatta underhållet av det lågtrafikerade vägnätet, särskilt på landsbygden, varit en källa till frustration för både boende och företagare. Att Trafikverket nu fått resurser och mandat att prioritera upprustning av dessa vägar är ett viktigt steg mot en ökad tillgänglighet, bättre trafiksäkerhet och en stärkt konkurrenskraft för det gröna näringslivet.

Klimatsäkring av infrastrukturen är en framtidsinvestering

Vi i LRF välkomnar också att planen innehåller satsningar på att klimatsäkra infrastrukturen. Extremväder, erosion och översvämningar påverkar redan idag både transporter och produktion på landsbygden. Det handlar om allt från att själva infrastrukturen inte ska rasa vid extremväder, till att vatten som leds bort från asfalterade ytor inte ska resultera i översvämmade eller förorenade åkrar. Som exempelvis i samband med skyfallen i Värmland sommaren 2023 då flera mindre vägar spolades bort, vilket försvårade både mjölkleveranser och skoltransporter i området. Att rusta vägar och broar för framtidens klimat är därför inte bara klokt, det är nödvändigt.

Att anslagen till enskilda vägar ökar är ytterligare ett positivt besked. Dessa vägar är ofta avgörande för att nå gårdar, skogsfastigheter och småföretag på landsbygden. Ett stärkt stöd innebär bättre framkomlighet och tryggare transporter för både människor och varor.

Vad händer med Trafikverkets förslag nu?

Förslaget går nu ut på remiss, och LRF kommer att analysera innehållet noggrant. Vi kommer att fortsätta driva på för att landsbygdens behov inte bara syns i planens rubriker utan också i konkreta investeringar.

Trafikverkets nationella plan i siffror:

  • Totalt: Nästan 1171 miljarder SEK över 12 år
  • Underhåll vägar: 354 miljarder SEK
  • Klimatsäkring av väg: 5 miljarder SEK
  • Till enskilda vägar: 30 miljarder SEK