Hoppa till innehållet

Kommunikation från LRF

Under kommande veckor kommer LRF att synas i två olika rikstäckande kommunikativa kampanjer, med olika syften och mål. Gemensamt är dock att de drivs för att stärka de gröna näringarna och medlemmarnas förutsättningar. En minskad regelbörda skapar bättre förutsättningar hos medlemmarna att fortsatt leverera högkvalitativa livsmedel och en starkare vilja hos allmänheten att välja svenskproducerad mat.

Bonde eller byråkrat?

Ska vi producera mat eller fylla i blanketter? Sveriges bönder kämpar med en allt tyngre regelbörda. Nu måste regeringen agera.

Och vi får gehör. LRFs förbundsordförande Palle Borgström var den 12 mars inbjuden av statsministern och till riksdagens miljö- och jordbruksutskott för att diskutera böndernas regelbörda. Mötet föregicks av en debattartikel i Dagens Industri.

För att understryka LRFs krav lanseras en kampanj, med temat Bonde inte byråkrat, under vecka 12 som bland annat innehåller;
· Annonser i sociala medier riktat mot beslutsfattare på nationell, regional och kommunal nivå.
· Annonsering fysiskt runt Rosenbad och riksdagen i Stockholm vecka 12.
· Annonsering i Aftonbladet lördagen den 23 mars.

Kampanjsidan Bonde, inte byråkrat

LRFs arbete med minskad regelbörda.

Ät för Sverige

Under stora mathögtider är det viktigt att påminna konsumenterna varifrån allt det goda vi äter faktiskt kommer ifrån. Det är från svenska jordar, gårdar och skogar och vi vet att Sveriges bönder har ett väldigt högt förtroende ute hos allmänheten. Vi vill därför fortsätta att påminna om våra medlemmars samhällsviktiga jobb och funktion, och det gör vi bland annat via kampanjer som Ät för Sverige.

Under julhelgen gick första delen av kampanjen med temat Ät för Sverige. Nu har nytt material tagits fram, och det är dags för nästa mathögtid – nämligen påsken.

Kampanjsidan Ät för Sverige